Czy można transportować ponadgabaryty samemu?

Czy można transportować ponadgabaryty samemu? czyli transport ponadgabarytowy tp. musi być transportowana na znaczne odległości. Transport drogowy dopuszcza przewóz ładunków o ograniczonej długości, szerokości, wysokości i masie. Niektóre maszyny i konstrukcje można rozdzielić

Dodane: 07-09-2020 12:15
Czy można transportować ponadgabaryty samemu?

transport ponadgabarytowy


Transport ciężki jest bardzo problematyczny jednak

Wiele maszyn rolniczych, ciężkich elementów budowlanych, konstrukcji stalowych, zbiorników, kontenerów, sprzętów górniczych itp. musi być transportowana na znaczne odległości. Transport drogowy dopuszcza przewóz ładunków o ograniczonej długości, szerokości, wysokości i masie. Niektóre maszyny i konstrukcje można rozdzielić na mniejsze elementy, dzięki czemu spełnione zostaną wszystkie wymagania. Niestety nie zawsze jest to możliwe i potrzebny jest tak zwany transport ponadgabarytowy.
Po uzyskaniu uprawnień i odpowiednim zabezpieczeniu ładunku można przewozić elementy przekraczające masę i wymiary wyszczególnione w przepisach. Wymagana jest też do tego specjalistyczna naczepa, która umożliwi bezpieczny przewóz. Transport ciężki jest bardzo problematyczny, jednak przy zastosowaniu współczesnej technologii i nowatorskich rozwiązań staje się coraz łatwiejszy i bezpieczniejszy.
Transport maszyn może wiązać się z ich uszkodzeniem, dlatego muszą one być jak najlepiej zabezpieczone, a ich umieszczenie na naczepie powinno być dobrze przemyślane.


Może się zdarzyć że transport ciężki

transport ponadgabarytowy

Przepisy prawa określają dosyć szczegółowo normy dotyczące wymiarów i wagi pojazdów przemieszczających się po drogach publicznych. Zdecydowana większość transportu drogowego realizowanego każdego dnia na terenie całej Europy nie wymaga specjalnych zabiegów, aby te wytyczne zachować. Jednak zdarza się konieczność przewiezienia ładunku, który te normy przekracza. W takiej sytuacji w grę wchodzi transport ponadgabarytowy. Wymaga on zazwyczaj szczegółowego zaplanowania każdego aspektu przedsięwzięcia, poczynając od wielu formalności związanych z uzyskaniem koniecznych pozwoleń, poprzez zastosowanie specjalistycznego pojazdu, aż po dokładne zaplanowanie każdego odcinka trasy przejazdu. Może się zdarzyć, że transport ciężki wyłącznie drogami publicznymi nie będzie możliwy i będzie konieczne uzupełnienie go transportem morskim czy rzecznym. Przewóz ponadnormatywny obejmuje z reguły elementy ciężkich konstrukcji przemysłowych, transport maszyn, ciężkiego sprzętu budowlanego, linii produkcyjnych czy też rozwiązań dla przemysłu energetycznego.


Przewozy realizowane przy wykorzystaniu dróg publicznych

Przewozy realizowane przy wykorzystaniu dróg publicznych wciąż są najpopularniejszym w naszym kraju sposobem na przemieszczenie danego transportu z jednego punktu do drugiego. Teoretycznie sprawa wydaje się bezwzględnie bardzo łatwo - należy po prostu znaleźć odpowiedni pojazd do transportu, załadować na niego przewidywany do przewiezienia ładunek, a następnie wysłać w podróż do miejsca docelowego. Tyle teorii.

W praktyce bowiem okazuje się, że przewidywany ładunek zajmuje więcej miejsca niż by się wydawało, a jego podróż po drogach publicznych będzie sprawiała poważne utrudnienia dla innych uczestników ruchu drogowego. Z takimi problemami zmaga się przede wszystkim transport maszyn o dużych gabarytach, także tych służących - o ironio - do budowy dróg. Co wtedy? Z takim ładunkiem nie można od tak sobie wyjechać na drogę.

Wiedząc, że realizowany będzie tego typu transport ciężki osoba go organizująca powinna zawczasu wystąpić do zarządców dróg, po których będzie przebiegała trasa przewozu, o uzyskanie zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Zazwyczaj zarządcy dróg posiadają specjalne regulaminy udzielania zezwoleń tego typu, z których można uzyskać wszelkie niezbędne informacje.


Szczegółowe zaplanowanie poszczególnych etapów pracy to

Transport ponadgabarytowy umożliwia przewożenie m.in. elementów infrastruktury, całych hal i magazynów, ale też skomplikowanych konstrukcji przemysłowych czy nawet części samolotów. Mimo iż wiele firmy zajmuje się nim na co dzień, jest on na tyle skomplikowany, że każdorazowo wymaga indywidualnego podejścia do konkretnej sprawy. Dobry plan działania staje się w tym przypadku absolutnie niezbędny. To właśnie od jego utworzenia rozpoczyna się każdy taki transport - czy to transport maszyn, czy to transport kadłubów samolotów.

W planie na pewno należy uwzględnić całą trasę, by zawrzeć na niej wszystkie ewentualne przeszkody (np. mosty) i następnie dopasować do niej odpowiedni typ pojazdu. Niektóre, zazwyczaj wyjątkowo ciężkie lub niewymiarowe ładunki mogą też wymagać wprowadzenia pewnych zmian w infrastrukturę drogową, do czego z kolei niezbędne jest uzyskanie odpowiednich zgód. Szczegółowe zaplanowanie poszczególnych etapów pracy to już połowa sukcesu. Bez planu transport ciężki staje się wręcz niemożliwy w realizacji.